efbaits

Taal / Langue

Bakken in France

Voila, we zijn weer eens op route se naar La  France . Na onze geslaagde vijfdaagse in November hadden we besloten om nog eens terug te komen naar Pescalis, dit water heeft nog heel wat in petto waarvan wij willen meegenieten. Ditmaal  gaan we een tiendaagse sessie volbrengen en deze keer in zomerse omstandigheden. Omstreeks 4u had Johan me opgepikt met zijn alweer bomvolle Vivaro

Yep, elke sessie weer zeggen we, de volgende keer laten we dit en dit en dat thuis, maar toch lukt het ons elke keer om de camionette nokvol te krijgen. Tijdens de rit van +700 km wordt er weer veel gespeculeerdt, en hoe we het gaan aanpakken. Beiden zijn ervan overtuigd dat we niet de gewichten zullen behalen zoals in November, de vissen zitten nu op zomergewicht en de laatste weken is het snikheet en is er geen druppel uit de hemel gevallen, we vrezen zelfs voor een kalme sessie. Ik herrinner me dat vorig jaar diezelfde periode ook zeer slecht was dus de lat werd redelijk laag gelegd. Qua Aas waren we relatief ruimschoots voorzien ,een goede 200 kg boilies vulde de kofferbak van de Vivaro. Ikzelf had 2 “hoofd”boilies mee, de Peach Scopex om royaal mee te voeren indien nodig en de Mighty Squid boilie om instant aan de slag te gaan. Ook nog een emmer met een tiental kilo gesoakte Crunchy Krillers behoorde tot de topverleiders.

Thuis had ik ook al 10 kg Mighty Squid en 10 kg Peach Scopex gecrusht met de keukenrobot . Johan had vooral veel Nutzilla mee, en als back-up had hij Krillers en enkele zakken Bacon mee, dus we konden alle richtingen uit. Verder een zak F1P partikels en 2 zakken kemp, en al reeds een “kuppe” geweekte en gekookte kemp, ook had ik nog een restant van pellets mee en enkele grote blikken Sweetcorn, en oja ook nog boekweit . Tegen een uur of 7 reden we al met de raampjes open, geen wolkje te bespeuren, azuurblauwe hemel en de zon gaf al goed zijn warmte af, dat wordt puffen bij het ontladen en opstellen van het kamp. Rond 11u zijn we dan ter plaatse en doen we eerst een toertje rond het water, de beentjes wat strekken en al eens bekijken wat ons te wachten staat. Tegen 12u worden we naar onze stek begeleid . De stek was een drietal meter verbreedt en er stond nu ook nog een houten hok ter beschikking, comfort op en top  ter plaatse, wat wil men nog meer . Om het kort te houden, na veel zweet en effe-drinken-momenten, stond ons zooitje volledig klaar tegen 15u . Nash double top 2 man, als slaapverblijf, het houten kot was ingericht als keuken, de Avid screenhouse was de opslagtent en de Nash Gazebo was voorzien als dagverblijf bij slecht weer. Rond 18u lag alles ON-spot. Ik had de stek met een vijftal kilo Peach Scopex ( PS ) en een kilo Mighty Squid ( MS) boilies bevoerdt, de gecrushte vorm, alles met spomb en werppijp, Johan voerde met partikels , Nutzilla en Krillers .

De eerste nacht verliep zeer rustig dat vonden wij niet erg, want de rit, en de hitte had ons redelijk uitgeput, rond 10u ‘s morgens liep de eerste hengel af bij mij , MS had zijn eerste slachtoffer al te grazen en het was direct een dertiger het kon slechter starten, niet veel later ving ook Johan zijn eerste vis. Daarna ving ik een oude bekende spiegel, die ik in november op 22 kg had, ditmaal woog hij 19.6 kg, en tweemaal in 8 maanden op de MS. Toen bleef het warempel 36u stil tot plots midden in de nacht een hengel tot leven kwam, de eerste veertiger schoof het net binnen, met 21.5 kg was johan zijn sessie al geslaagd. Wat later ving ik een 21 kg, en we waren vertrokken. We konden er onze horloges gelijk op zetten, tussen 23u en 05u kwamen de meeste aanbeten, telkens met tussenpozen van 1,5 à 2 u, een dril duurde al snel 15 tot 20 minuten zo trekken dat de vissen deden, de eerste twee dagen waren het infeite schotelvodden en waren ze "fightcatogerie “brasem” waardig, maar nu plots hadden de vissen de vechtersmentaliteit gevonden. Jammergenoeg was er telkens een steur bij betrokken, tot zelfs 3x toe op één nacht één en dezelfde steur  vangen was een beetje  teveel van het goede. Ook werder er 2 vissen verspeeld op “open” water aan een obstakel in mijn zone , dat bij ons weten er voordien nog niet was, strange ? En zo verliep de gehele sessie, overdag geen bliep te verkrijgen, dus was er tijd om veel te spomben, partikels koken, en weken, het dagelijkse wandelingetje om te gaan douchen, shoppen in het nabijgelegen dorp etc, van slapen was geen sprake, veel te warm hiervoor , wat luieren in de schaduw was het maximum mogelijke.

Ook kwam de wedstrijd tegen Frankrijk op het programma op het WK, en al reeds van dag 1 wapperden onze vlaggen op de stek, enkele Franse collegas aan de overzijde konden het niet laten en ook daar kwamen plots heuse Franse vlaggen ten tonele, de avond van de match vingen wij enkele mooie vissen terwijl de Fransen goed aan het vieren waren, ik moet er geen tekening bijmaken, hoe uitbundig zij hun vreugde naar ons toe schreewde na hun overwinning.Na enkele dagen viel het op dat de aanbeten bij mij minderden en bij Johan bleef het stabiel, ook opmerkelijk was, dat we desondanks dagelijks toch wel een goede 10 kg voerden aan boilies er geen enkele vis boiliepap uitkakte, hoe kwam dit, 1  aasden ze niet genoeg of 2  was 10 kg voer niet genoeg aangezien er nu ook een redelijk bestand aan brasem aanwezig is, en de steuren ook al royaal op de stekken aanwezig waren. Ook mijn hengel beaasd met Peach Scopex bleef doods, bij Johan was dit Nutzilla, enkel Bacon en Crunchy Krillers bleek goed te lopen, de Mighty Squid had zijn instantrespons ook wat verloren. IK besluit om volledig van tactiek te veranderen, ik drop 10 kg pellets gesoakt in triple s en een drietal kilo “zwaar” gesoakte krillers, de gesoakte Might Squids ( Kempolie+ flavourmengeling MS) volgden wat later, de Peach Scopex werd niet meer gevoerd. Ook Johan minderde met zijn Nutzilla en voerde meer en meer met Bacon en Crunchy Krillers. Een goede zet bleek later, de aanbeten liepen terug op en terug allemaal mooie gewichtige exemplaren. Hier houden ze niet van zoete dingen, in November was ook al alles op Krillers en MS, toen liet ook de Nutzilla en de Cream Nutty het afweten, het moest fishy zijn  en liefst nog zoveel mogelijk stinken. Het haakaas werd royaal besprayd en gesoakt in al onze vissige vloeibare additieven, vooral de Squid baitspray kwam goed ten pas. Maar al deze felle sterke geuren activeerden nog meer de steuren, dit moesten we er dan maar bijnemen.

En zo vorderde de hele week, overdag niks en tijdens de nacht 5 tot 8 aanbeten.  Ik kreeg op de middag een rare aanbeet, ik sloeg aan en voelde ene lichte weerstand, plots hangt er een snoek met zijn bek vernesteld halverwege mijn lijn, waarschijnlijk tijdens een jacht mijn lijn meegenomen in de ver opengesperde bek, een dag later mocht ik dan daadwerkelijk ook nog een snoek vangen op de Mighty Squid. We kunnen al raden hoeveel witvis er op onze bevoerde stekken zit. Tijdens één van de avonden springt er dan ook nog eens uit het niets een klein snoekje op de oever, roofvis genoeg hier .De laatste avond waren er tal van activiteiten op het domein, tijdens de dag hadden we al kunnen getuigen van een loopwedstrijd en nu tijdens de avond was er een  mini “Tomorrowland” achter ons kampement, een oorverdovend vuurwerk bulderde boven onze hoofden, het hele domein stonk naar kruit. We hadden verwacht dat deze nacht niks ging opbrengen door het kabaal, maar wanneer de beats nog door de boxen dreunen gilt mijn sounderbox het uit, Johan mocht de drill aangaan en we konden een ouwe spiegel van boven de  20 kg het net inloodsen.Ook Ik wist nog  2 mooie dertigers te strikken en tijdens het ochtendgloren kwam nog een nipte dertiger op de lijst van johan. Met een totaal van 54 runs konden we niet klagen, de andere stekken hadden een “tiende” van dit resultaat. Tijdens het inpakken mocht ik nog een traag oplopende beet verschalken, met een zware dril als gevolg, even werd er gehoopt op één van de A-klasse vissen, maar na ene twintigtal minuten kwam er een staart boven en was er een lichte teleurstelling, weer een steur die zich had vergrepen aan de Krillers.

Tijdens de terugweg was er tijd genoeg voor een eindbalans op te maken, van de 54 runs waren er “maar” 30 karpers geland met een gezamelijk gewicht van 472 kg, dat is begot 15.7 kg gemiddeld. Er waren 3 veertigers bij en 11 dertigers, enkele vissen die in het najaar boven de 20 kg zitten. Verder 12 steuren, 1 snoek, een zeelt en enkele Brasems, ook waren  er jammer genoeg 4 lijnbreuken bij, waarvan 3 aan een onbekend obstakel, en 4 vissen gelost tijdens de drill, waarvan we niet weten of het karper of steur was, ééntje voelde toch wel zeer goed aan. Na een rustige terugrit met regelmatige stops kwamen we dan uiteindelijk weer veilig aan bij het thuisfront, sessie geslaagd zou ik zeggen en ver boven alle verwachtingen.

Lights Out !

Belgie

Contact info

Tel: +32(0)58 24 32 18

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.